در حال بارگذاری ...
  • بازآفرینی شهری مهمترین مساله پیش رو در ۲۰ سال آینده

    برنامه بازآفرینی شهری برنامه ای اجتماعی است که پیوستهای کالبدی دارد و در این برنامه که هم اکنون در حال عملیاتی شدن است ، نوسازی و مقاوم سازی مسکن از طریق ارئه تسهیلات به توسعه گران جزو برنامه ها قرار دارد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی بازآفرینی شهری را مهمترین مساله پیش رو در ۲۰ سال آینده دانست . 

    هوشنگ عشایری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه شهرها به حد کافی توسعه افقی خود را به شکل عام انجام داده اند ، افزود : تجربه نشان داده که در حال حاضر افول شهری درون شهرها و حاشیه نشینی در حال رخ دادن است .

    عشایری با بیان اینکه افول شهری به دلیل مسائل اجتماعی اتفاق می افتد ، گفت : مردم به عنوان ساکنان شهرها نیاز به توجه دارند و این توجه مبتنی بر فرهنگ خاص هر بخش ، شهر و محله است . بنابراین نیاز آینده شهرها به دلیل مطالبه مردم بر اساس بازآفرینی و توسعه خواهد بود . در حال حاضر دغدغه بازآفرینی شهری برای مسئولین وجود دارد و تاکید رییس جمهور به عنوان شخص اول اجرایی کشور بر اجرای این برنامه نشان دهنده اهمیت این موضوع در بدنه دولت ، شهرداری ها و استانداری ها است . برنامه بازآفرینی شهری برنامه ای اجتماعی است که پیوستهای کالبدی دارد و در این برنامه که هم اکنون در حال عملیاتی شدن است ، نوسازی و مقاوم سازی مسکن از طریق ارائه تسهیلات به توسعه گران جزو برنامه ها قرار دارد .

    عشایری با اشاره به اینکه عملیات اجرایی برنامه بازآفرینی شهری آغاز شده و آمار آن به تفکیک شهرها و محله ها هم موجود است ، بیان کرد : دشواری اجرای این برنامه ایجاد همدلی در تمام دستگاه هاست .

    وی با بیان اینکه گاها در برخی دستگاه ها تعصبات بخشی و سازمانی در کشور بر رفع نیاز مردم غالب می شود ، افزود : در این راستا برخی فعالیت ها به منظور ترغیب و تشویق  دستگاه ها به منظور ورود به برنامه بازآفرینی شهری انجام شده است .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد : فلسفه برنامه بازآفرینی شهری بازگردان شهر به هویت اصلی خود است و علت نام گذاری برنامه بازآفرینی شهری نیز نشان می دهد که ما به وجود آشفتگی هویتی در شهرها و لزوم بازگرداندن آن به هویت اصلی خود واقف هستیم . وجود آشفتگی های هویتی در شهر ها به سیاست های غلط کالبدی و برنامه ریزی هایی بالا به پایین در شهرسازی بازمی گردد و اینکه در گذشته تصور می شد باید برای محلات مختلف به صورت اقتدارگرایانه تعیین تکلیف شود . در حال حاضر قانون مدونی برای جلوگیری از مداخله دولت در برنامه ریزی های طراحی شهری وجود ندارد و تنها در بند الف ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه کشور بر لزوم سیاست گذاری ها به صورت محله محور تاکید شده است .

    عشایری با اشاره به سیاست گذاری پایین به بالا در برنامه بازآفرینی شهری ، افزود : در این برنامه مردم نیازهای خود را به توسعه گران اعلام می کنند و تسهیلگران طرح و برنامه می دهند و دولت دخالتی در موضوع ندارد و تنها سیاست گذاری های کلان و حمایتگری از برنامه ها را دنبال می کند .

    وی با تاکید بر رعایت حقوق همه شهروندان اعم از جانبازان ، معلولین ، کهنسالان و گروه های خاص در برنامه بازآفرینی شهری ، تصریح کرد : رعایت این حقوق ، تکلیف قانونی تمام حوزه های مدیریت شهری ، برای تسهیل زندگی و نیازهای شهرندان است و ما نیز به عنوان سیاست گذار ، برنامه ریز و ناظر تلاش می کنیم مجریان که عمدتا شهرداری ها هستند ، این مساله را رعایت کنند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر نقش مردم در اجرای برنامه بازآفرینی شهری ، اظهار کرد : مشارکت مردم محور اصلی این برنامه است . به همین دلیل نهادی به نام تسهیلگر در این برنامه تعریف شده و نمونه های زیادی وجود دارد که مردم در استان های مختلف کشور در سیاست گذاری ها، برنامه ریزی و اقدام مشارکت کرده اند .

     

     

    عشایری با اشاره به عدم ورود بخش خصوصی به برنامه بازآفرینی شهری به عنوان یکی از چالش های ابتدایی این برنامه بیان کرد : بخش خصوصی به دلیل عدم اعتماد و تصور غلطی که دارد فکر می کند منفعتی نخواهد داشت و به همین دلیل هم به این برنامه ورود نمی کند اما با حمایت هایی که از توسعه گران شد ، این چالش هم برطرف شد .

    وی با تاکید بر اهتمام دولت در حوزه ساخت مسکن ، گفت : مسکن موضوعی فرابخشی و تابع اقتصاد کلان است و به دلیل فراز و فرودهایی که در سال های اخیر در اقتصاد کشور وجود داشت ، مسکن نیز تحت تاثیر آن قرار گرفت . در حال حاضر با ورود جدی دولت به حوزه مسکن ، ایجاد سالانه ۱۰۰ هزار واحد در محلات مورد هدف برنامه بازآفرینی شهری ، در دستور کار قرار گرفته است و تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد که تا دو هفته دیگر به توسعه گران و ساکنان ارائه خواهد شد .

    عشایری در خصوص ممنوعیت ساخت و ساز بر پهنه گسل ها اظهار کرد : گسل های شهر تهران مشخص هستند اما نقشه دقیقی از گسل ها و وارد شدن به جزئیات آنها مورد نیاز است که باید از بافت های تاریخی و میانی تهران و در مناطق ۱۰ ، ۱۲ و ۱۳ تهیه شود .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه سیاست های کلی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر تکمیل این پروژه است ، گفت : بنا بر گزارش ها ۵۶ درصد ساختمان های پروژه مسکن مهر در دولت دوازدهم به بهره برداری رسیده است.

    وی در ادامه چالش اصلی در خصوص مسکن مهر را ، انتخاب مکان و موضوع کلان اقتصادی دانست و افزود : در اصل موضوع مسکن مهر نقدی وجود ندارد و دولت و وزیر جدید راه و شهرسازی نیز بر به اتمام رساندن آن در کوتاهترین زمان ممکن بدون ورود به موضوعات چالشی اهتمام دارند .

    عشایری در ادامه با تاکید بر تلاش صد در صدی برای رعایت الگوی معماری ایرانی و اسلامی بیان کرد : در همه قوانین ، بخشنامه ها ، آیین نامه ها و دستورالعمل ها این مساله به صورت بند اختصاصی آورده شده که هم معماری فضای عمومی و هم معماری فضاهای خصوصی باید مبتنی بر معماری ایرانی اسلامی باشد و بخشی از این موضوع نیز اخیرا آغاز شده است .

    وی با اشاره به اینکه در برنامه بازآفرینی شهری سالانه ۳۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد ، افزود : بر اساس فرمول داده ستانی که فرمولی اقتصادی است ، با ساخت هر واحد مسکن ۷۰ تا ۸۰ متری برای ۱.۲ نفر به صورت مستقیم و ۱.۸ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می شود . برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار با ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن ، برای ۱۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۸۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال خواهد کرد که جمعا معادل ۳۰۰ هزار شغل می شود .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ، با بیان اینکه مهمترین چالش پیش رو در حوزه مسکن خارج شدن انتخاب ساخت از مدل تقاضا است ، گفت : در سال های اخیر آمار خانه های خالی و خانه های دوم افزایش پیدا کرده که این مساله چالش و تهدیدی جدی ای در حوزه مسکن به شمار می رود . تشکیل صندوق یکم به عنوان یک صندوق سپرده گذاری با بیش از ۵۰۰ هزار نفر سپرده گذار ، نقطه امیدی در حوزه مسکن است مبنی بر اینکه تقاضاها واقعی شده است.

    عشایری با اشاره به اینکه برنامه بازآفرینی شهری نمونه ای از برنامه جهادی است که دولت به آن اهتمام دارد ، افزود : در سال جاری در برنامه ششم توسعه ، این برنامه ملی با  نقش اهرمی یک برنامه جهادی ارائه شده و عنایت رهبر معظم انقلاب در اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی به این برنامه نیز به دلیل ماهیت جهادی آن بوده است .




    مطالب مرتبط

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    سامانه خودنویس در وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای است که مدت ها شروع به کار کرده است و سامانه قراردادهای اجاره است که به صورت رایگان موجر و مستاجر می‌توانند قراردادهایی را بین هم تنظیم و شاهدان امضا کنند و اینکار بدون پرداخت هزینه است و این قراردادها در شوراهای حل اختلاف دارای ...

    |

    بیشترین نوسازی در مقایسه با تمامی سنوات و دولت‌های گذشته در سه سال فعالیت دولت سیزدهم انجام شد. همچنین در دولت سیزدهم حدود ۱۰۴ هزار واحد نوسازی شده به بهره‌برداری رسید که این موضوع جزو رکوردشکنی‌های سوم در این بخش به شمار می‌رود . در طی دولت سیزدهم در مجموع ۱۰۰ هزار بنای ...

    |

    موضوع این تفاهم‌نامه که بین وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری تهران با نمایندگی سازمان نوسازی شهر تهران منعقد شد ، همکاری مشترک با هدف جذب اعتبارات سفر استانی در راستای محرومیت زدایی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهر تهران جهت انجام اقدامات ...

    |

    تمام این واحدها متقاضی دارند و تقریبا ۱۵ سال است که این متقاضیان منتظر تکمیل واحدهای مسکن خود هستند . این پروژه‌ها با اعتبارات داخلی صندوق مسکن در حال تکمیل هستند و برآورد انجام شده برای تکمیل آن‌ها ۱۸ ماه است و اگر مشکلی پیش نیاید ، پروژه در موعد مقرر انجام می‌شود .

    |

    نظرات کاربران